فروشگاه فایل

فروشگاه فایل

فروشگاه فایل

فروشگاه فایل

پیشینه صنعت کاشی و سرامیک و بررسی نقاط ضعف و قوت

پیشینه صنعت کاشی و سرامیک و بررسی نقاط ضعف و قوت

RSS feed.

  • پیشینه صنعت کاشی و سرامیک و بررسی نقاط ضعف و قوت
    پیشینه صنعت کاشی و سرامیک و بررسی نقاط ضعف و قوت دسته:
    سرامیک
    بازدید: 2 بار
    فرمت فایل: doc
    حجم فایل: 4035 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 65

    در دانلود پایان نامه رشته سرامیک به پیشینه صنعت کاشی و سرامیک و
    بررسی نقاط ضعف و قوت می پردازیم

    قیمت فایل فقط 29,000 تومان

    خرید

    دانلود پایان نامه رشته
    سرامیک

    پیشگفتار

    کاشی و سرامیک از قدیمی‏ترین ساخته‏های دست بشر
    می‏باشد. فراوانی مواد اولیه و سهولت ساخت تولید باعث شده است تا
    اشیاء سرامیکی از قدیمی‏ترین یافته‏های انسان‌های نخستین
    باشد.صنعت کاشی‌سازی و کاشی‌کاری که بیش از همه در تزیین معماری
    سرزمین ایران، و به طور اخص بناهای مذهبی به کار گرفته شده، دارای
    ویژگی‌های خاصی است.

    این هنر و صنعت از گذشته‌ بسیار دور در نتیجه
    مهارت، ذوق و سلیقه کاشی‌ساز در مقام شیئی ترکیبی متجلی گردیده،
    بدین ترتیب که هنرمند کاشی‌کار با کاربرد و ترکیب رنگ‌های گوناگون
    و یا در کنار هم قراردادن قطعات ریزی از سنگ‌های رنگین و بر طبق
    نقشه‌ای از قبل طرح گردیده، به اشکالی متفاوت و موزون از تزیینات
    بنا دست یافته است. طرح‌های ساده هندسی، خط منحنی، نیم دایره،
    مثلث، و خطوط متوازی که خط عمودی دیگری بر روی آنها رسم شده از
    تصاویری هستند که بر یافته‌های دوره‌های قدیمی‌تر جای دارند، که
    به مرور نقش‌های متنوع هندسی، گل و برگ، گیاه و حیوانات که با
    الهام و تأثیرپذیری از طبیعت شکل گرفته‌اند پدیدار می‌گردند، و در
    همه حال مهارت هنرمند و صنعت کار در نقش دادن به طرح‌ها و هماهنگ
    ساختن آنها، بارزترین موضوع مورد توجه است.

    این نکته را باید یادآور شد که مراد کاشی‌گر و
    کاشی‌ساز از خلق چنین آثار هنری هرگز رفع احتیاجات عمومی و روزمره
    نبوده، بلکه شناخت هنرمند از زیبایی و ارضای تمایلات عالی انسانی
    و مذهبی، مایه اصلی کارش بوده است. مخصوصاً اگر به یاد آوریم که
    هنرهای کاربردی بیشتر جنبه کاربرد مادی دارد، حال آن که خلق آثار
    هنری نمایانگر روح لطیف انسان می‌باشد.

    هنر کاشی‌کاری، ترکیبی از خصایص تجریدی و
    انفرادی اشیاء و رنگ‌هاست، که بیننده را به تحسین ذوق و سلیقه و
    اعتبار کار هنرمند در تلفیق و ترکیب پدیده‌های مختلف وادار
    می‌سازد. تزئینات کاشی بر روی ستون‌های معبد العبید در
    بین‌النهرین باقی مانده از سال‌های نیمه دوم هزاره دوم ق.م.
    نشانگر اولین کاربرد هنر کاشی‌کاری در معماری است. این شیوه
    تزیینی که با ترکیب سنگ‌هایی الوان و قراردادن آنها در کنار
    یکدیگر و با نظم و تزئینی خاص و همچنین با استفاده از اشیاء رنگین
    مانند صدف، استخوان و … ترتیب یافته، بیشتر شبیه به شیوه
    موزاییک‌سازی است تا کاشی‌کاری، که به هر حال اولین تلفیق اشیاء
    الوان تزئینی است که با نقوش مختلف هندسی زینت بخش نمای بنا شده،
    و پایه‌ای جهت تداوم هنر کاشی‌کاری به خصوص نوع معرق آن در آینده
    گردیده است. همچنین اولین تزئینات آجرهای لعابدار و منقوش نیز بر
    دیواره‌های کاخ‌های آشور و بابل به کار گرفته شده
    است.

    در ایران مراوده فرهنگی، اجتماعی، نظامی، داد و
    ستدهای اقتصادی و رابطه صنعتی، گذشته از ممالک همجوار، با ممالک
    دور دست نیز سابقه تاریخی داشته است. این روابط تأثیر متقابل
    فرهنگی را در بسیاری از شئون صنعتی و هنری به ویژه هنر کاشی‌کاری
    و کاشی‌سازی و موزاییک به همراه داشته، که اولین آثار و مظاهر این
    هنر در اواخر هزاره دوم ق.م. جلوه‌گر می‌شود. در کاوش‌های
    باستان‌شناسی چغازنبیل، شوش و سایر نقاط باستانی ایران، علاوه بر
    لعاب روی سفال، خشت‌های لعابدار نیز یافته شده است.فن و صنعت
    موزاییک‌سازی یعنی ترکیب سنگ‌های رنگی کوچک و طبق طرح‌های هندسی و
    با نقوش مختلف زیبا در این زمان به اوج ترقی و پیشرفت خود رسیده
    که ساغر بدست آمده از حفریات مارلیک را می‌توان نمونه عالی و کامل
    آن دانست. 

    این جام موزاییکی که از ترکیب سنگ‌های رنگین به
    شیوه دو جداره ساخته شده از نظر اصطلاح فنی به «هزار گل» معروف
    است و از لحاظ کیفیت کار در ردیف منبت قرار
    دارد.

    تزئینات به جای مانده از زمان هخامنشیان حکایت
    از کاربرد آجرهای لعابدار رنگین و منقوش و ترکیب آنها دارد، بدنه
    ساختمان‌های شوش و تخت جمشید با چنین تلفیقی آرایش شده‌اند، دو
    نمونه جالب توجه از این نوع کاشی‌کاری در شوش به دست آمده که به
    «شیران وتیراندازان» معروف است. علاوه بر موزون بودن و رعایت
    تناسب که در ترکیب اجزاء طرح‌ها به کار رفته، نقش اصلی همچنان
    حکایت از وضعیت و هویت واقعی سربازان دارد. چنان که چهره‌ها از
    سفید تا تیره و بالاخره سیاه رنگ است، وسایل زینتی مانند گوشواره
    و دستبندهایی از طلا در بردارند و یا کفش‌هایی از چرم زرد رنگ به
    پا دارند. از تزئینات کاشی همچنین برای آرایش کتیبه‌ها نیز
    استفاده شده است. رنگ متن اصلی کاشی‌های دوره هخامنشیان اغلب زرد،
    سبز و قهوه‌ای می‌باشد و لعاب روی آجرها از گچ و خاک پخته تشکیل
    شده است.

    کلمات
    کلیدی:

    کاشی و سرامیک

    صنعت کاشی و سرامیک در
    ایران

    پیشینه صنعت کاشی و
    سرامیک

    بررسی نقاط ضعف و قوت صنعت کاشی و
    سرامیک

    فهرست مطالب

    پیشگفتار 3

    1. تعریف کاشی و سرامیک 7

    2. تاریخچه کاشی و سرامیک
    7

    کاشی زرین فام – قرن پنجم هجری – کاشان
    11

    کاشی‌های هشت‌پر ستاره‌ای و چلیپا- قرن هفتم
    هجری- امامزاده جعفر دامغان 11

    کاشی معرق- پنجره مشبک کاری مسجد شیخ لطف‌الله
    اصفهان 14

    3. تاریخچه کاشی در ایران
    15

    به طور کلی تولید و رشد صنعت سرامیک ایران را
    می‌توان به چهار دوره کاملا مجزا تقسیم‌بندی کرد.
    16

    •     دوره اول از سال 1338 تا سال
    1357: 17

    •     دوره دوم از سال 58 تا 1368:
    17

    •     دوره سوم از سال 68 تا 79:
    18

    •     دوره چهارم از ابتدای سال 1380
    تا کنون: 18

    نمودار مقایسه ای سرانه تولید  و مصرف
    کاشی و سرامیک در ایران بین سالهای 70 تا 90
    20

    نمودار وضعیت سرامیک و کاشی در ایران
    26

    بررسی اجمالی صنعت کاشی کشور
    26

    بررسی صنعت کاشی ایران و جهان
    26

    ● آیا تولید کاشی و سرامیک در ایران اقتصادی
    است؟ 28

    ● انگیزههای افزایش تولید
    28

    ▪ ایجاد رقابت، راهکار توسعة صادرات
    28

    ● دلایل سوددهی بالا 30

    ●  نقاط قوت صنعت کاشی و سرامیک در کشور
    31

    ▪ مهمترین نقاط قوتی که برای صنعت کاشی و
    سرامیک کشور در نظر گرفته میشوند عبارتنداز:
    31

    ●  نقاط ضعف صنعت کاشی و سرامیک در کشور
    33

    ● بررسی چالش: 37

    ● ضعف در بخش صادرات و نقش دولت در فعال کردن
    آن 39

    ● پراکندهکاری در صنعت کاشی و سرامیک
    40

    ● عدم داشتن استراتژی صنعتی
    42

    ● ثابت بودن نرخ ارز طی سالهای اخیر
    42

    ● بازار انحصاری و بالا بودن تعرفههای واردات
    43

    ● مشکلات تکنولوژیک 44

    تعدادی از مشکلاتی که این صنعت در حال حاضر با
    آن روبهروست و برخی راه حلهای آن، به شرح زیر است:
    44

    1)عدم توجه به نقش مواد اولیه
    44

    2)پایینبودن مقیاس تولید واحدهای تولیدکننده
    داخل و عدم تنوع محصولات 44

    3)عدم فراوری مناسب مواد اولیه
    45

    4)کمبود نیروی متخصص در این صنعت
    45

    5)کمبود شرکتهای خدمات مهندسی مشاور
    46

    6)منفینگری و بزرگنمایی مشکلات توسط مدیران
    46

    7)پایین بودن کیفیت محصولات کاشی و سرامیک
    46

    ● کاهش تأثیر مزیتهای نسبی کشور
    47

    1)معادن خاک و مواد اولیه
    47

    3)بیتوجهی به بخش معدن و پراکندهکاری صاحبان
    معادن 48

    4) عدم تناسب قیمت تمامشده محصول با افزایش
    تیراژ تولید 48

    5)بالابودن قیمت کاشی ایران نسبت به قیمت جهانی
    49

    6)آثار جهانی شدن و پیامدهای پیوستن به سازمان
    تجارت جهانی 49

    فهرست تولید کنندگان کاشی در ایران
    50

    تاریخچه کاشی ایرانا 55

    مجموعه یزد 56

    وضعیت مالکیت و سهامداران شرکت
    62

    موقعیت جغرافیایی کارخانه:
    62

    خط مشی مدیریت یکپارچه شرکت چینی ایران
    63

    منابع : 65

    قیمت فایل فقط 29,000 تومان

    خرید

    برچسب ها :
    پیشینه صنعت کاشی و سرامیک و بررسی نقاط ضعف و قوت
    ,
    تعریف کاشی و سرامیک
    ,
    صنعت کاشی و سرامیک در ایران
    ,
    پیشینه صنعت کاشی و سرامیک
    ,
    بررسی نقاط ضعف و قوت صنعت کاشی و سرامیک
    ,
    دانلود پایان نامه کاشی و سرامیک
    ,
    دانلود پایان نامه رشته سرامیک

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.