فروشگاه فایل

فروشگاه فایل

فروشگاه فایل

فروشگاه فایل

معرفی کتاب پطرزبورگ

معرفی کتاب پطرزبورگ

اثر آندری بیه‌لی

رمان پطرزبورگ در دوره‌ی کوتاه اما پرفرازونشیبی در سال ???? میلادی و در پایتخت روسیه، سنت پطرزبورگ، شکل می‌گیرد. رمان پطرزبورگ نمایی است از تصاویر و احساسات؛ پنجره‌ای است در غرب و رو به شرق؛ نمادی است از ابهام و تناقض شخصیت‌های روسی داستان.  در این رمان تاریخ، فرهنگ و سیاست در کنار هم قرارگرفته و درهم‌آمیخته‌اند. پطرزبورگ تلاشی است برای کشف هویت یک شهر و درنهایت پی بردن به هویت یک کشور و در آن‌ هم گزارش‌های هواشناسی، اخبار روز، اخبار دنیای مد و فن و نیز مسائل روان‌شناختی را می‌توان یافت. پطرزبورگ رمانی است که «تمام روسیه در آن خلاصه‌شده است».

نخستین نکته‌ی حائز اهمیت درباره‌ی این رمان آن است که دو نسخه از آن وجود دارد؛ نسخه‌ی اصلی که در سال ???? انتشار یافت و نسخه‌ی دیگری که در سال ???? روانه‌ی بازار شد. نسخه‌ی دوم این رمان به‌طورجدی توسط نویسنده ویرایش شد و بخش‌های قابل‌توجهی از آن حذف گردید تا مطالعه‌اش برای خواننده راحت گردد.  آندی بیه‌لی بخش زیادی از قسمت‌های تجربی کتاب را حذف نمود و در عوض ساختارهای واضح‌تر را به متن افزود. نسخه‌ی کوتاه‌تر کتاب چیزی حدود ??? صفحه طول دارد و نسخه‌ی طولانی‌تر آن ??? صفحه است. به همین دلیل مطالعه‌ی نسخه‌ی اصلی آن بیشتر توصیه می‌شود.

گرچه رمان با لحنی کلاسیک و هزل گونه آغاز می‌شود، داستان خانواده‌ی آلباکوف در سال ???? در شهر سنت پطرزبورگ به‌مرور تغییر می‌کند و با دست گذاشتن بر تناقض‌ها دمدمی‌مزاجی‌های شخصیت‌ها تبدیل به داستانی می‌شود که هدف اصلی‌اش کاویدن روان انسان‌هاست. اتفاقات دنیای حقیقی و بیرون از کتاب به‌تدریج در غباری از سردرگمی و غوغای درونی شخصیت‌های داستان، محو می‌شود. شاید کمی درگیر شدن با داستان برای خواننده دشوار باشد و مطالعه‌اش زمان زیادی طلب کند. دلیل، آن است که نباید در جست‌وجوی ساختاری منسجم باشیم و سعی کنیم اتفاقت داستان را در ذهن خود به یکدیگر پیوند دهیم؛ تنها در این صورت است که متوجه استعداد و هنر نویسنده می‌شویم و آن را تحسین می‌کنیم.

آندری بیه‌لی در این اثر خود به شرح تمام تغییرات، درگیری‌ها و آشوب‌هایی می‌پردازد که زندگی خانواده‌ی آلباکوف را دستخوش تغییر می‌سازد و شاید به همین دلیل است که نویسنده‌ی نامی روس، ولادیمیر ناباکوف، این اثر او را یکی از چهار اثر برتر قرن بیستم در مکتب مدرنیسم می‌داند.پطرزبورگ رمانی است سرشار از لذت؛ رمانی است غزل گونه و اثری است در گرامیداشت تمام موضوعات شگفت‌آور و حتی تکراری ادبیات روسیه. باورنکردنی است! لازم است تکرار کنم که ناباکوف این اثر را یکی از چهار اثر برتر قرن بیستم می‌داند!

درباره‌ی آندری بیه‌لی

آندری بیه‌لی متولد ?? اکتبر ???? شهر مسکو، کشور روسیه، است. وی در ? ژانویه ???? چشم از جهان فروبست. آثار او بیشتر در زمینه شعر و داستان‌های تاریخی است. او بیشتر تحت تأثیر نویسندگانی چون داستایوسکی، آنتون چخوف و الکساندر بلاک فعالیت می‌کرد.بوریس بوگاف را بیشتر به نام هنری او، یعنی آندری بیه‌لی می‌شناسند. بیه‌لی فرزند خانواده‌ای اندیشمند بود.

پدر او، نیکولای بوگاف، از ریاضیدانان برجسته و یکی از مؤسسان مدرسه‌ی ریاضیات مسکو بود. مادر او در زمینه‌ی علمی فعالیت چندانی نداشت اما یکی از زیباترین و مشهورترین بانوان زمان خود و نقل مجالس بود. بیه‌لی در جوانی در کنار ادبیات به مباحث دیگری چون موسیقی، فلسفه و ریاضی نیز علاقه نشان می‌داد. او بیشتر به سبب مقالات تأثیرگذار فلسفی خود مشهور شده است؛ مقالاتی که در آن‌ها به هندسه و احتمالات حمله کرده است. برخلاف علاقه‌ی پدر به ریاضیات، یا شاید به دلیل علاقه‌ی پدر به علم ریاضی، بیه‌لی به تکرار در آثاری چون کوتیک لتف، به نظریه‌ی احتمال اشاره‌کرده است.

برگردان فارسی این اثر به قلم فرزانه طاهری که از نشر مرکز  منتشر شده است.

مشاهده کتاب : https://www.cavack.com/Item/35062

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.