فروشگاه فایل

فروشگاه فایل

فروشگاه فایل

فروشگاه فایل

تکنولوژی قند

مرکز دانلود فایل نگارا | تکنولوژی قند

RSS feed.

  • مرکز دانلود فایل نگارا | تکنولوژی قند

    تکنولوژی قند


    تکنولوژی قنددسته:
    صنایع غذایی

    بازدید: 37 بار
    فرمت فایل: doc
    حجم فایل: 117 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 130

    قند
    تکنولوژی قند
    خصوصیات چغندر قند
    تولید قند کله و حبه
    آزمایش
    های کنترل کیفی چغندر قند

    قیمت فایل فقط 11,500 تومان

    خرید

    فصل اول:خصوصیات و شیمی چغندر قند

    فصل دوم:تکنولوژی چغندرقند

    فصل سوم:تولید قند کله و حبه

    فصل چهارم:آزمایش های کنترل کیفی
    چغندر قند و شربت قند

    مقدمه

    صنعت قند یکی از گسترده ترین صنایع در زمینه ی
    تولید مواد غذایی می باشد که تقریبا اکثر دستگاههای کارخانجات
    مختلف صنایع غذایی در صنعت قند متمرکز شده است ،با توجه به کاهش
    منابع نفتی در کشورمان ، باید صادرات غیر نفتی خصوصا محصولات
    کشاورزی رشد روز افزون داشته باشد و صادرات قند و شکر نیز از این
    مورد مستثنی نیستند ، امروزه به غیر از روش های شیمیایی متداول
    تصفیه ی قند راههای فراوری جدید که بر مبنای تکنولوژی غشایی بنا
    شده است در کشورهای پیشرفته در حال توسعه که در این پروژه به دلیل
    حجم زیاد مطالب به آن اشاره ای نکردیم .

    در این پروژه سعی شده است که تکنولوژی قند به ساده
    ترین شکل ممکن بیان شود تا درک مفاهیم آن برای دانشجویان محترم و
    صنعت گران آسان شود توصیه می شود دانشجویان محترم برای درک مفاهیم
    بهتر این درس حتما به دروس شیمی مواد غذایی ، اصول مهندسی صنایع
    غذایی ، اصول نگهداری مواد غذایی ، تسلط لازم و کافی داشته باشند
    .

    امیدوارم توانسته باشم با این مجموعه ، به عنوان
    عضو کوچک صنعت غذای کشور در جهت پیشبرد اهداف عالیه این صنعت گامی
    براشته باشم و این مجموعه نیز در جهت رفع نیاز دانشجویان و صنعت
    گران موثر واقع شود .

    تاریخچه

    در مناطق جزایر اقیانوسیه ، گینه ده هزار سال قبل
    از میلاد مسیح ، نیشکر وجود داشته است و این گیاه به مرور به
    سرزمین هند منتقل شد و در قرن 3 میلادی در بنگاله هندوستان ، شکر
    از نیشکر تولید شد ، نیکشر از کشور هندوستان به ایران (شمال ایران
    خصوصا مازندران ) منتقل شد ،در قرون وسطی نیشکر در منطقه خلیج
    فارس ، شیراز و مازندران کاشته می شد و برای تولید شکر مورد
    استفاده قرار می گرفت و از اینرو در همان زمان نام خوزستان یعنی
    سرزمین نی بوجود آمد ، نیشکر ایران از خوزستان در جهان معروف می
    شود و در کشور ایران در قرن 13 میلادی ، برای اولین بار در دنیا ،
    روش شیمیایی تصفیه شربت کشف می شود  و از آن زمان ایران در
    زمینه ی شکر سفید و تکنولوژی قند با اهمیت شد . مدت شکوفایی صنعت
    قند در ایران (به دلایل خاص ) کوتاه بودهخ است .

    تولید شکر از چغندر قند حدود 250 سال قبل شروع می
    شود که در سال 1747 میلادی مارگاف رئیس آکادمی علوم در برلین ،
    دریافت که در چغندر قند مقادیری قند (حدود 7%) وجود دارد بنابراین
    بعنوان یک منبع قندی می تواند حائز اهمیت باشد ، آقای آخارد شاگرد
    مارگارف با آزمایشات مختلف در زمینه اصلاح نژاد چغندر قند و تولید
    صنعتی شکر از چغندر قند در سال 1801 موفق می شود اولین کارخانه ی
    قند چغندری را در آلمان احداث نماید .

    گسترش کشف چغندر از اواسط قرن 18 میلادی به بعد
    معلول رقابتهای سیاسی و جنگ های دولتی مختلف می باشد ، ضمن اینکه
    آلمان و فرانسه در این زمینه موفق تر بودند . به همین دلیل رقابت
    در زمینه ی این صنعت بوجود آمد .

    نیشکر از خوزستان به اسپانیا منتقل گشت و کریستف
    کلمب آنرا به امریکا برد به این ترتیب مزارع نیشکر را در
    مستعمرات  امریکا و مکزیک توسعه دادند .

    در ایران اولین کارخانه قند ، کارخانه قند کهریزک
    در سال 1274 در جنوب شرقی تهران تاسیس شد که توسط بلژیکی ها راه
    اندازی شد و سپس تا سال 1315 ، کارخانه ی دیگر نیز ساخته می شود .
    در سال 1336 انحصار دولتی شکر در ایران لغومی شود و سرمایه گذاری
    مجدد آن را توسط بخش خصوصی برای کارخانه های چغندر قند و نیشکر
    انجام می گیرد و به مرور زمان تعداد کارخانه های بیشتری ساخته شد
    .

    فایل ورد 130 صفحه

    قیمت فایل فقط 11,500 تومان

    خرید

    برچسب ها : قند
    ,
    تکنولوژی قند
    ,
    خصوصیات چغندر قند
    ,
    تولید قند کله و حبه
    ,
    آزمایش های کنترل کیفی چغندر قند

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

دانلود تحقیق با موضوع مدیریت دانش در بخش دولتی

مرکز دانلود فایل نگارا | دانلود تحقیق با موضوع مدیریت دانش در بخش دولتی

RSS feed.

  • مرکز دانلود فایل نگارا | دانلود تحقیق با موضوع مدیریت دانش در بخش دولتی

    دانلود تحقیق با موضوع مدیریت دانش در بخش دولتی


    دانلود تحقیق با موضوع مدیریت دانش در بخش دولتیدسته:
    مدیریت

    بازدید: 34 بار
    فرمت فایل: docx
    حجم فایل: 32 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 16

    با دانلود تحقیق موضوع مدیریت دانش در بخش دولتی ویژه رشته های
    مدیریت

    قیمت فایل فقط 4,000 تومان

    خرید

    دانلود تحقیق با موضوع مدیریت دانش در بخش دولتی ویژه رشته های
    مدیریت

    بخشی از این تحقیق:

    مقدمه

    دنیای پیرامون ما در حال پیشرفت سریع و غیر قابل تصور است، و در
    این دنیای پیشرو ملتها و جوامع هستند که باید سرعت فهم و تعامل
    خود را با جهان پیرامون کنترل کنند و علم و دانش خود را با دانش
    روز تطبیق دهند؛ اگر جامعه بتواند هم قدم با دنیای امروز پیش رود
    قطعاً از مزایای این پیشرفت بهره خواهند برد و اگر نتوانند به
    سرعت خود بیفزایند قطعاً از سایر جوامع جدا خواهند شد و در انزوا
    به سر خواهند برد. با توجه به این مهم محققان و دانش پژوهان در
    تمام حوزه های علمی بویژه علوم انسانی در تلاش هستند تا
    استانداردها و ساختارهای مدیریت دانش را کاربردی نموده تا جوامع
    به دانش روز که به نوعی یک سرمایه استراتژی محسوب می شود دست
    یابند و بر دارائی های فکری و انسانی بیفزایند.

    با توجه به اینکه کم و بیش دولتها به اهمیت مدیریت دانش در حال پی
    بردن هستند، با این وجود تا مرحله عملیاتی نمودن آن فاصله زیادی
    دارند، ولی با توجه به اینکه در ارتباطات بین المللی سازمانهای
    سنتی توانائی ایجاد ارتباط را نخواهند داشت به ناچار باید به این
    موضوع با انگیزه و سرعت بیشتری بپردازند.

    مدیریت دانش

    دانش همیشه برای افراد ارزشمند است و فرهنگهای قوی و متمدن در
    جوامعی بوجود می آمدند که افراد در این جوامع به علم آموزی و دانش
    بها می داده اند،

    قیمت فایل فقط 4,000 تومان

    خرید

    برچسب ها :
    دانلود تحقیق
    ,
    دانلود تحقیق موضوع مدیریت دانش
    ,
    مدیریت دانش در بخش دولتی
    ,
    رشته های مدیریت
    ,
    تحقیق مدیریت
    ,
    دانلود تحقیق رشته مدیریت
    ,
    مدیریت دانش
    ,
    تحقیق مدیریت دانش

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

مبانی نظری طراحی الگوی ارزیابی عملکرد با تکنیک تحلیل پوششی داده ها و منطق فازی

مرکز دانلود فایل نگارا | مبانی نظری طراحی الگوی ارزیابی عملکرد با تکنیک تحلیل پوششی داده ها و منطق فازی

RSS feed.

  • مرکز دانلود فایل نگارا | مبانی نظری طراحی الگوی ارزیابی عملکرد با تکنیک تحلیل پوششی داده ها و منطق فازی

    دانلود مبانی نظری پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

    مبانی نظری طراحی الگوی ارزیابی عملکرد با تکنیک تحلیل پوششی داده ها و منطق فازی

    چکیده

    در این پژوهش ما به معرفی و گسترش مدل ریاضی تحلیل پوششی داده های فازی به گونه ای پرداختیم که با استفاده از آن بتوان به مقایسه و ارزیابی واقعی تر و عملی تری دست یافت. در مدل های قبلی تحلیل پوششی داده های فازی، با در نظر گرفتن دو رویکرد خوشبینانه و بدبینانه به حل مدل می پرداختند. در این روش برای دو رویکرد محدودیت های متفاوتی برای اندازه گیری کارایی واحدها بکار برده می شود که منجر به ایجاد مرزهای کارایی متفاوتی برای ارزیابی می شد. 

    اگر مرز کارایی ثابت و یکسان نباشد مقایسه بین کارایی واحدها معنای خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل در این پژوهش ما به دنبال رفع این مشکل، از طریق بکارگیری مجموعه محدودیت های یکسان برای هر دو رویکرد خوشبینانه و بدبینانه هستیم. در این پژوهش ابتدا با بکارگیری مجموعه محدویت ها یکسان برای هر دو رویکرد به مرز کارایی مشترکی دست یافتیم، سپس دو مدل خوشبینانه و بدبینانه را در یک مدل ادغام کردیم. در نهایت با استفاده از روش آلفا- برش آن را به مدل قطعی تبدیل کرده و با اعمال تغییر متغیر در مدل، آن را به یک مدل خطی تبدیل کردیم.

    در ادامه مدل پیشنهادی را برای اندازه گیری کارایی شرکت های سیمانی فعال در بورس به کار بردیم. کارایی محاسبه شده از طریق این مدل بصورت بازه ارائه شده بود، بنابراین با استفاده از روش MRA به رتبه بندی این بازه های کارایی پرداختیم که با توجه به اینکه 11 شرکت با بازه کارایی (1  1)، در رتبه اول قرار گرفتند برای رتبه بندی آن ها از روش AP استفاده کردیم که بر اساس نتایج به دست آمده از این روش شرکت های سیمانی تهران، قائن و خوزستان در رتبه های اول تا سوم قرار گرفتند.

    کلید واژه :

    ارزیابی عملکرد

    تحلیل پوششی داده ها

    منطق فازی

    آلفا-برش

     MRA

     بیان مسئله

    تغییرات فناوری از ویژگی های منحصر به فرد محیط تجاری پویای امروز است تغییرات شگرف در رقابت، نیازهای مشتریان،جهانی شدن و اهمیت یافتن مفهوم کیفیت که منجر به شکل گیری بازارهای رقابتی، رشد، افزایش در هزینه ها و … شدند. و مفهوم خلق ارزش را به وجود آوردند.همگی بیانگر پویایی محیط تجاری پیرامون ما هستند. با توجه به این تغییرات مدیران نیازمند درک این تحولات و فراهم ساختن زمینه ای برای بهره برداری از موقعیت های موجود در محیط به نفع سازمان خود هستند. لذا داشتن اطلاعات کافی ، به موقع و قابل اطمینان از سازمان یکی از ابزارهای ضروری برای حضور در این عرصه است. یکی از این اطلاعات مورد نیاز آگاهی از عملکرد یک سازمان است اما برای مدیریت هر چیزی ابتدا باید آن را اندازه گیری کرد؛ بنابراین باید بتوانیم عملکرد  یک سازمان را اندازه گیری کنیم. باید بتوانیم بهره وری ، کارایی  و اثربخشی  و … را در یک سازمان بسنجیم تا بتوانیم زمینه بهبود و رشد آن را فراهم آوریم.

    ارزیابی  شرکت ها نقش بسیار مهمی را در صنعت ایفا می کند. معرفی شرکت های برتر صنعت، موقعیت آن ها را در یک محیط رقابتی و بر اساس شاخص ها یا متغیر های مختلف مشخص می کند. این امر سبب می شود تا از یک طرف شرکت ها ی ضعیف، فاصله خود را با برترین ها تشخیص داده و استراتژی مناسب برای رسیدن به آن ها را تدوین کنند از طرف دیگر،شرکت های برتر با تعریف برنامه ها و استراتژی های مناسب برتری خود را مستحکم تر کنند(کاشانی،1392).

    کارایی مفهومی است که مدت ها برای سنجش عملکرد سازمان ها مورد استفاده قرار گرفته است.با افزایش رقابت در عرصه تولید و خدمات، سازمان ها به شاخص ها و الگوهایی برای بررسی عملکرد خود نیاز دارند.یکی از مسائل گریبان گیر سازمان ها ، عدم آگاهی نسبت به میزان کارآمدی و کارایی سازمان خود و تفکیک واحدهای کارا از غیر کارا می باشد(قنبری،1390).

    در خصوص سنجش کارایی شرکت ها با استفاده از نسبت های مالی ، مطالعات بسیاری انجام پذیرفته است. این پژوهش ها عمدتا یا به شناسایی متغیرهای لازم برای سنجش کارایی پرداخته اند و یا توجه خود را صرفا معطوف به روش های گوناگون سنجش عملکرد نموده اند. 

    صنعت سیمان با وجود اینکه از مزیت‌های فراوانی چون وجود معادن با کیفیت بالا، انرژی با قیمت مناسب، دستمزد پایین، وجود متخصصین و … بهره می‌برد، با چالش‌های متعددی نیز مواجه است. مسائلی چون استفاده نامناسب از ظرفیت تحویل، لزوم دستیابی به قیمت رقابتی، توقفات تولید و هزینه‌های بالای آن و …، برخی ازمسائل مهم این صنعت به شمار می‌روند. 

    این صنعت یکی از صنایع مهم و استراتژیک کشور می باشد که در چند سال اخیر رشد بیشتری نسبت به صنایع دیگر داشته است. کشور ما در سال 2012 به عنوان بزرگترین صادرکننده سیمان شناخته شده و وجود بازارهای بالقوه خارجی مانند عراق، قطر، امارات و پاکستان این فرصت را در اختیار این صنعت قرار داده تا بتواند به رشد خود ادامه دهد. از طرفی دیگر پیشرفت این صنعت در صادرات می تواند کشور را از تکیه بیش از حد به صادرات نفتی نجات دهد. بنابراین ارزیابی عملکرد شرکت های سیمانی می تواند صنعت را در رسیدن به این امر یاری دهد. با اندازه گیری کارایی شرکت ها و رتبه بندی آن ها شرکت ها می توانند جایگاه خود را در صنعت به درستی تشخیص دهند و استراتژی های لازم را جهت بهبود آن بکار گیرند.   

    با توجه به اهمیت موضوع تعیین کارایی، روشهای بسیاری برای سنجش میزان کارایی واحدهای تصمیم گیری  ارائه شده است. این روش ها به طور کلی به دو دسته روش های پارامتریک  و ناپارامتریک  طبقه بندی می گردند. که در روش های ناپارامتریک سنجش کارایی از طریق برآورد تابع تولید یا هزینه ضرورتی ندارد.(کاید پور، 1390).

    به طور کلی سازمان ها برای آگاهی از میزان مطلوبیت فعالیت ها و نتایج عملکرد خود نیازمند اقدامات مناسب برای کنترل و ارزیابی عملکرد هستند.امروزه فنون جدیدی جهت ارزیابی عملکرد سازمان ها استفاده می شود که یکی از کاربردی ترین آن تکنیک تحلیل پوششی داده ها  می باشد.تحلیل پوششی داده ها کارایی یک واحد تصمیم گیرنده را نسبت به به واحدهای دیگر با ورودی ها  و خروجی  های مشابه اندازه می گیرد.

    به دلیل اینکه استفاده از این تکنیک ممکن است سبب توزیع غیر واقعی وزن ها به ورودی ها و خروجی های مدل شود و یا اینکه وزن نهایی به دست آمده مورد قبول مدیریت نباشد، (قنبری، 1391)

    در بررسی های معمولی مدل های تحلیل پوششی داده ها و اندازه گیری کارایی واحدهای  تصمیم گیری هر واحد در یک زمان معین مورد ارزیابی قرار می گیرد ولی در مطالعات واقعی باید کارایی یک واحد تصمیم گیری در فاصله های زمانی متفاوت سنجیده شود. به این دلیل که یک واحد در هر برهه زمانی، رفتاری متفاوت از برهه های گذشته خواهد داشت. در نتیجه استفاده از تحلیل پوششی داده ها به تنهایی کافی نمی باشد و به همین دلیل در این پژوهش به دنبال ترکیب رویکرد تحلیل پوششی داده ها و منطق فازی  هستیم تا بتوانیم به نتایج واقعی تری دست پیدا کنیم. 

    ارزش های مشاهده شده در دنیای واقعی اغلب نادقیق و مبهم هستند. داده های نادقیق و مبهم ممکن است نتیجه اطلاعات غیر قابل کمی شدن  ، ناقص و غیرقابل دسترس باشند.داده های غیردقیق و مبهم اغلب با بازه های محدود، داده های ترتیبی  یا اعداد فازی  نشان داده می شوند. در سال های اخیر، محققان زیادی DEA فازی را برای بکارگیری در موقعیت های که بعضی از ورودی هاو خروجی ها نادقیق و مبهم هستند، فرمول سازی کرده اند(Hatami Marbini et al, 2011).

    هنگام استفاده از DEA برای ارزیابی عملکرد نیاز به تخمین پارامترهای زیادی بدون هیچ تغییری وجود دارد. به هر حال تخمین پارامترهای نامعین در فرایند ارزیابی عملکرد اغلب با چالش هایی روبرو می باشد. تعدادی از پژوهشگران  روش های متنوعی برای کاربرد داده های غیردقیق و مبهم در تحلیل پوششی داده ها، پیشنهاد داده اند. کوپر و همکارانش، این مسئله را در زمینه داده های بازه ای مورد بررسی قرار داده اند. به هر حال بسیاری از مسائل دنیای واقعی داده های زبانی  مانند خوب، عادلانه یا ضعیف را بکار می گیرند و نمی توان آن ها را به عنوان داده های بازه ای  استفاده کرد. منطق فازی و تئوری فازی  می توانند اطلاعات مبهم، غیردقیق و غیرقطعی را در DEA با رسمی سازی عدم قطعیت در تصمیم گیری، ارائه دهند. جبر فازی توسعه داده شده توسط زاده  یک چارچوب رسمی از تئوری است که خطر تخمین های غیردقیق در محیط های غیرقطعی را مجاز می شمارد.(Hatami Marbini el at, 2010)  

     در این پژوهش ما به دنبال معرفی و گسترش مدل ریاضی تحلیل پوششی داده های فازی به گونه ای هستیم که با استفاده از آن بتوان به مقایسه و ارزیابی واقعی تر و عملی تری دست یافت. در مدل های قبلی تحلیل پوششی داده های فازی با در نظر گرفتن دو رویکرد خوشبینانه و بدبینانه به حل مدل می پرداختند که باعث می شد مرزهای کارایی متفاوتی برای ارزیابی ایجاد شود که مقایسه دقیقی بین واحدها را غیر ممکن می ساخت به همین دلیل در این پژوهش ما به دنبال رفع این مشکل از طریق یکسان کردن مرز کارایی هستیم. در تحقیقات انجام شده همچنین با در نظر گرفتن داده های بازه ای فازی کارایی را به صورت یک عدد محاسبه می کردند، اما در این پژوهش به دنبال بسط روش به گونه ای هستیم که کارایی به دست آمده نیز به صورت بازه باشد. در این صورت کارایی به دست آمده با واقعیت مطابقت بیشتری خواهد داشت. 

    مقدمه
    بسیاری از شرکت های جهانی عملیات بازرگانی و فرآیندهای خود را به طور مداوم مورد بازنگری قرار می دهند. آنها در جستجوی مفهوم کارایی هستند تا بتوانند بهبود وضع موجود برای نیل به اهداف آتی را محقق سازند.عملکرد سازمانی همواره اثر قابل ملاحظه ای بر فعالیت های سازمان دارد. روش ها و ابزارهای دقیق عملکرد همواره یکی از مباحث مهم در تحقیقات سازمانی آکادمیک می باشد. در چند سال اخیر ارزیابی عملکرد حجم بسیار زیادی از مطالعات آکادمیک را در سطح دنیا به خود اختصاص داده است. سال های اخیر شاهد به کارگیری حجم وسیعی از تکنیک تحلیل پوششی داده ها، در جهت ارزیابی عملکرد انواع مختلفی از نهاده ها در حوزه های مختلف فعالیت، در بسترهای مختلف و در کشورهای مختلف بوده است.

    یکی از دلایل آن است که DEA از این امکان برخوردار است که در مواردی که نسبت به دیگر رویکردها- به دلیل پیچیدگی ارتباط میان نهاده ها و ستاده های ناهمگون- مقاومت نشان می دهند، به کار گرفته شود. به عنوان نمونه می توان به فعالیت های نگهداری نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا و یا نیروهای پلیس انگلستان و ویلز و همچنین عملکرد شعب بانکی در قبرس و کانادا و … اشاره کرد. تحلیل پوششی داده ها هم چنین افق های تازه ای را در ارزیابی کارایی و فعالیت هایی که پیش تر با تکنیک هایی مورد تحلیل قرار گرفته بودند، باز نموده است. منشاء بسیاری از ناکارایی ها در شرکت های کارآمد و سودآور گذشته به کمک تحلیل پوششی داده ها شناسایی شده است (کوپر و دیگران، 2007).

    این تحقیق در تلاش است به کمک تکنیک تحلیل پوششی داده ها به ارزیابی شرکت های مختلف تولید سیمان در ایران پرداخته و به کمک آن بتواند هم زمان با ارزیابی کارایی به مقایسه کارایی واحدهای فعال پرداخته و برخی نکات نهفته در ساختار اقتصادی این شرکت ها مانند چگونگی وضعیت بازده نسبت به مقیاس و چگونگی تاثیر حجم تولید و نوع تکنولوژی را در کارایی واحدها آشکار سازد. علاوه بر این در این مطالعه تلاش شده است تا با ارائه ی نمایی روشن از صنعت سیمان کشور راه کارهایی جهت توسعه شرکت ها و بالابردن ارزش سهام شرکت ها پیشنهاد گردد.

    مدل تحلیل پوششی داده ای فازی برای ارزیابی عملکرد

    تحلیل پوششی داده ها(DEA) روش پیشنهادی چارنز و همکارانش  بود، که یک روش ریاضی برای ارزیابی کارایی نسبی یک مجموعه از واحدهای تصمیم گیری (DMU )، با مجموعه ی مشخصی از ورودی ها و خروجی ها می باشد. فرض اصلی (DEA ) بر مبنای داده های دقیق قرار گرفته بود،اما در دنیای واقعی، داده ها با اصطلاحاتی نظیر خوب ،بد، و… ارائه می شوند. معمولا داده ها دقیق نیستند و ارزیابی عملکردی که با استفاده از روش های متداول در برگیرنده این داده ها، انجام می شود، منجر به خطاهایی در فرایند تصمیم گیری می شود و DEA مرسوم  می تواند به سادگی عملکرد را اندازه گیری کند، به همین دلیل برای گرفتن تصمیمات معقول و مطابقت بیشتر با دنیای واقعی ضروری است که از منطق فازی به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف نهایی استفاده کنند. مفهوم تصمیم گیری در محیط فازی از طرف بلمن و زاده پیشنهاد شده بود. رویکرد های بسیاری در مورد داده های فازی در DEA توسعه داده شده اند، سنگوپتا اولین کسی بود که در مورد کاربرد تئوری مجموعه فازی در  تحلیل پوششی داده ها تحقیق کرده و اصولی از تئوری مجموعه فازی را برای معرفی ماهیت فازی در تابع هدف  و محدودیت های مدل متداول تحلیل پوششی داده ها، به کار برده است. چیانگ و شیانگ روشی را توسعه دادند  که قادر است مقیاس های کارایی فازی برای واحدهای تصمیم گیری(DMU) را با مشاهده های فازی ارائه کند(rostami,mollaeian,2012 ).

    برای توسعه مدل  در فضای فازی در این بخش از اعداد فازی ذوزنقه ای مثبت با فرمت گستردگی چپ و راست استفاده می شود. از انجایی که تمامی مدل های ارائه شده در این پژوهش در فضای فازی که با اعداد ذورنقه ای به تصویر کشیده خواهند شد، توسعه داده می شوند، لذا در این جا به بصورت مختصر در مورد اعداد فازی و منحصرا عدد فازی ذوزنقه ای توضیح می دهیم.همانطور که اشاره شد، در دنیای واقعی ممکن است شاخص ها و معیارهایی که حاوی مقادیر قابل توجهی از ابهام هستند، برای اندازه گیری مقادیر ورودی ها و خروجی های یک مدلDEA مورد استفاده قرار گیرند. لذا می توان از واژه های زبانی که توسط مجموعه های فازی به تصویر کشیده شده اند، آن ها را مدلسازی نمود. یکی از پر کاربردترین فرم های اعداد فازی، اعداد ذوزنقه ای فازی هستند. در این پژوهش از این نوع اعداد فازی برای مدلسازی مدلهای DEA فازی، استفاده شده است.
     

    فهرست مطالب

    فصل دوم ادبیات نظری و پیشینه تحقیق 17

    1-2- مقدمه 18

    2-2-عملکرد 19

    3-2-  ارزیابی عملکرد 19

    1-3-2- اهداف اصلی و کلی ارزیابی عملکرد 20

    2-3-2-  مقایسه سیستم های ارزیابی عملکرد 22

    3-3-2-  مدل های ارزیابی عملکرد 24

    4-2- کارایی 27

    1-4-2- روش های اندازه گیری کارایی فنی 28

    5-2- انواع بازده نسبت به مقیاس 29

    6-2-  تحلیل پوششی داده ها 30

    1-6-2-  مدل های کلاسیک تحلیل پوششی داده ها 30

    1-1-6-2- مدل CCR 31

    2-1-6-2- مدل BCC 33

    3-1-6-2- رابطه تعداد ورودی ها و خروجی ها با تعداد DMU 36

    4-1-6-2- ویژگی های مدل تحلیل پوششی داده ها 36

    5-1-6-2- اشکالات مدل DEAکلاسیک 37

    7-2- رتبه بندی واحدهای تصمیم گیری 38

    1-7-2-  روش شاخص کمینه حداکثر زیان(پشیمانی) 41

    8-2- تئوری منطق فازی 44

    9-2- اعداد فازی 45

    1-9-2- متغیرهای کلامی 46

    2-9-2- عملیات ریاضی بر روی اعداد فازی 48

    3-9-2- تبدیل فازی به کلاسیک 50

    1-3-9-2- روش های تبدیل فازی به قطعی 51

    1-1-3-9-2- روش برش α 51

    3-1-3-9-2- روش مرکز ثقل 53

    4-1-3-9-2- روش میانگین موزون 53

    5-1-3-9-2- روش درجه عضویت حداکثر-میانگین 54

    10-2-  پیشینه تحقیق 55

    11-2- جمع بندی 64

    منابع

    منابع فارسی 

    منابع انگلیسی

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

مبانی نظری بررسی فرآیند ارزیابی عملکرد در دانشکده ها و ارائه راهکارهایی جهت بهسازی نیروی انسانی

مرکز دانلود فایل نگارا | مبانی نظری بررسی فرآیند ارزیابی عملکرد در دانشکده ها و ارائه راهکارهایی جهت بهسازی نیروی انسانی

RSS feed.

  • مرکز دانلود فایل نگارا | مبانی نظری بررسی فرآیند ارزیابی عملکرد در دانشکده ها و ارائه راهکارهایی جهت بهسازی نیروی انسانی

    دانلود مبانی نظری پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

    هدف از این پژوهش بررسی فرآیند ارزیابی عملکرد در دانشکده ها و ارائه راهکارهایی جهت بهسازی نیروی انسانی در دانشکده شهید رجایی کاشان بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد.

    مقدمه

    مفهوم بهسازی
    رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط متغیر دارد. اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی سبب میشود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیطی، به طور مؤثر فعالیتهایشان را ادامه داده و بر کارایی خود بیفزایند. بنابراین آموزش و بهسازی، کوشش مداوم و برنامه ریزی شده به وسیله مدیریت برای بهبود سطوح شایستگی کارکنان و عملکرد سازمانی است.در گذشته چنین گمان می رفت که زمان آموختن با زمان کارکردن و زندگی کردن از هم جدا هستند و بنابراین برای آن ها آموزشی در خور توجه بود که پیش از آغاز کار به افراد داده م یشد. بر این گمان انسان برای زمانی میآموزد و سپس به زندگی و کار مولد و سودمند می پردازد و زمانی که کار و زندگی آغاز می شود، دیگربرای آموزش و پرورش جایی در خور توجه وجود ندارد. این اندیشه اکنون اعتبار ندارد و آموزش و پرورش با زیستن انسان همراه شده است)زگهوار تا گوردانش بجو(به نحوی که همه مردم برای همه وقت باید به آموختن بپردازند و از تاز ههای دانش بشری خود را تازه سازند و با نیرو و آگاهی بیشتر زندگی سودمند رادنبال کنند.

    آموزش وبهسازی نیروی انسانی
    آموزش همواره به عنوان وسیل های مطمئن در جهت بهبود کیفیت عملکرد و حل مشکلات مدیریت مدنظر قرار می گیرد و فقدان آن نیز یکی از مسائل اساسی و حاد هر سازمان را تشکیل میدهد.بدین جهت به منظور تجهیز نیروی انسانی سازمان و بهسازی وبهر ه گیری هر چه مؤثرتر از این نیرو، بی شک آموزش یکی ازمهمترین و مؤثرترین تدابیر و عوامل برای بهبود امور سازمان به شمار میرود. لازم به تذکر است که آموزش یک وظیفه اساسی در سازمانها و یک فرآیند مداوم و همیشگی است و موقت وتمام شدنی نیست. کارکنان در هر سطحی از سطوح سازمان، اعم از مشاغل ساده یا مشاغل پیچیده  مدیر یا زیردست  محتاج آموزش و یادگیری و کسب دانش و مهارتهای جدید هستند و باید همواره برای بهتر انجام دادن کار خود از هر نوع که باشد، روشها واطلاعات جدیدی کسب نمایند و مضافاً اینکه هر وقت شغل کارکنان تغییر پیدا کند، لازم است اطلاعات و مهار تهای جدیدی برای ابقای موفقیت آمیز وظایف شغل مربوطه را فرابگیرد(ابطحی،32:1384).برنامه های آموزش کارکنان در یک سازمان میتواند نیاز به نیروی انسانی متخصص در آینده را نیز رفع کند و تضمینی برای حل مشکلات کارکنان باشد.

      ارزیابی عملکرد بصورت فردی وسازمانی بعنوان ابزاری برای کنترل کیفیت اقدامات  مدیریت منابع انسانی بکار گرفته می شود و برآورد اقتصادی و کاوشگرانه از فعالیتهای مختلف یک سازمان است. امروزه به ارزیابی به دید وسیعتر یعنی مدیریت عملکرد تأکید می گردد. مدیریت عملکرد بعنوان یکی از پدیده های نوین در قلمرو مدیریت استراتژیک منابع انسانی و ارزیابی عملکرد یکی از مقوله و اجزای آن مطرح می باشد(لاراین،2001). 

    الگوها و روش‌های زیادی برای ارزیابی افراد وجود دارد. مسئله مهم در مورد بکارگیری آنها این است که متناسب با شرایط سازمان باشند و نزدیک‌ترین تخمین به واقعیت را در اختیار کاربران قرار دهند.به زعم صاحب نظران مدیریت و سازمان، ارزیابی عملکرد یک راهکار مناسب جهت بهسازی نیروی انسانی است. یعنی هدف از ارزیابی عملکرد باید بهسازی و ارتقاء توانمندی کارکنان سازمان باشد (لاراین ، 2001)

    بیان مسئله

    نیروی انسانی سرمایه اساسی و مهم یک سازمان را تشکیل می دهد که در توسعه و رشد سازمان با توجه به ویژگی های جمعی ، مهارت ها و قابلیت هایش سهم بسزایی دارند .  به همین دلیل نیروی انسانی می تواند مهم ترین زیربنای سرمایه فکری باشد و از آنجا که ارزیابی عملکرد کارکنان به منظور تشخیص نقاط ضعف و قوت ، افزایش توانائی ها و اتخاذ تصمیمات مدیریتی مناسب صورت می گیرد، بنابراین ارزیابی نیروی انسانی یکی از مهم ترین مباحث می باشد که مدیران باید به آن توجه خاصی داشته باشند(اسفندیار،21:1389).

    ارزیابی عملکرد نیروی انسانی موجب بهبود سازمانی می شود. هنگامی که فرایند بهبود مستمر در سازمان به عنوان یکی از رسوم فرهنگی درآید، آن سازمان پیشرفت معنی داری کرده است و توسعه این پیشرفت همگام با مشارکت کارکنان می باشد. این پیشرفت، میزان تحقق اهداف نظم ارزیابی عملکرد را مشخص می نماید و میزان تحقق اهداف همان رضایت سازمان یا اثربخشی سازمان می باشد(عباس پور،20:1384).هدف ارزیابی عملکرد، شناسایی میزان اثربخشی و کارامدی کارکنان سازمان از طریق ایجاد و توسعه اطلاعات حیاتی منابع انسانی است(عباس پور،20:1384).

    ارزیابی عملکرد، نه تنها اطلاعاتی معتبر و صحیح را در اختیار مدیران قرار می‌دهد بلکه اطلاعات مناسبی را در اختیار کارکنان نیز قرار می‌دهد، آنان را نسبت به عملکرد و رفتارهای شغلی خود آگاه می‌سازد و باعث می‌شود تا به نقاط قوت و ضعف عملکرد خود پی ببرند. این اطلاعات، پایه مناسبی برای اصلاح و بهبود رفتارهای شغلی و رشد و پرورش شخصیت کارکنان خواهد بود(آرمستردانگ،1381،نقل ازاعرابی).آموزش و بهسازی به تلاش برنامه ریزی شده ای اشاره می کند که به وسیله یک سازمان برای تسهیل یادگیری رفتار مرتبط با شغل بر روی بخشی از کارکنان اعمال می شود. همچنین آموزش و بهسازی به افزایش سطح مهارت فردی در یک یا چندحوزه تخصصی منجر می شود و از این طریق زمینه های انگیزش لازم برای انجام شایسته وظایف شغلی فراهم گردیده و بهبودمی یابد(عباس پور،34:1387).

    به عبارتی بهسازی منابع انسانی شامل مجموعه فعالیت هایی است که توانایی انسان را برای رسیدن به بالاترین پتانسیل افزایش می دهد. آموزش یکی از عناصر کلیدی استراتژی دولتها برای کاهش فقر است. استراتژی های بهسازی نیروی انسانی را می توان به دو گروه تقسیم کرد:

    یک گروه برای کاهش دادن یا مهار کردن نارسایی های موجود به کار گرفته می شوند و گروه دوم برای جلوگیری از بروز نارسایی ها به کار برده می شوند. اگرچه برمبنای این دو پایه استراتژی های فراوانی به اجرا درمی آید(رابینز،1378: 105)

    صاحبنظران مدیریت و سازمان ارزیابی عملکرد را یک راهکار مناسب جهت بهسازی نیروی انسانی می دانند.یعنی هدف از ارزیابی عملکرد باید ارتقاء و بهبود توانمندی کارکنان باشد. اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی سبب می شود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیطی، به طور مؤثر فعالیت هایشان را ادامه داده و بر کارایی خود بیفزایند. بنابراین آموزش و بهسازی، کوشش مداوم و برنامه ریزی شده به وسیله مدیریت برای بهبود سطوح شایستگی کارکنان و عملکرد سازمانی است(زادهدی،1384:ص34).

    ارزیابی عملکرد به عنوان فرآیندی یکپارچه است که با بهسازی افرادی که در سازمانها کار می کنند و نتیجه ای که از بازخورد ارزیابی در سازمان ارائه می گردد، نقاط ضعف مشخص و کارکنان را به خلاقیت و کسب آموزش و انگیزش و بهبود عملکرد وا می دارد .همچنین انجام صحیح ارزیابی کارکنان با کیفیت را تشویق به ماندگاری و رضایت از سازمان می نماید(عباس پور،1384).ارزیابی عملکرد مبنای تصمیم گیری های مهم برای فرد و سازمان خواهد بود و اگر این فرایند به بهترین شکل تعریف و اعمال گردد، موجب می شود که افراد انگیزش مضاعفی در مشارکت و بهره وری داشته باشند.

    در قلمرو این تحقیق جهت ایجاد سازمانی با نیروی انسانی کارآمد راهی جز توجه به آموزش ،تقویت خلاقیت،ابتکار و انگیزه ندارد. جهت دستیابی به این اهداف، در مرحله نخست عملکرد باید کارکنان به نحو مطلوب مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرند و پس از مشخص شدن نقاط ضعف و قوت کارکنان در زمینه های فوق، نسبت به رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت اقدام نمود. به عبارت بهتر با  ارزیابی عملکرد باید در بهسازی و پرورش نیروی انسانی کوشید.

     

    دراین تحقیق دانشکده فنی شهید رجائی به منظور قلمرو تحقیق در نظر گرفته شده است، چرا که در این سازمان فرم های ارزیابی عملکرد اولا” تعداد محدودی از کارکنان و به صورت جزئی انجام  می شود ،ثانیا” کارکنان به طور سلیقه ای و دور از واقعیت پاسخگوی فرم ارزیابی هستند و ثالثا” بعد از انجام ارزیابی نتایج آن هیچ گونه بازخوردی در بهسازی کارکنان ندارد. 

    همچنین فرآیند ارزیابی عملکرد در سازمان مورد نظر تعیین شکاف و ارائه راهکارهایی برای بهسازی نیروی انسانی را شناسایی می کند.بنابراین این تحقیق به دنبال شناسایی تاثیر ارزیابی عملکرد بر بهسازی نیروی انسانی است.

    فهرست مطالب

    فصل دوم :ادبیات و مبانی نظری تحقیق 20

    مقدمه 20

    2-1.ارزیابی عملکرد 21

    2-1-1.مفهوم ارزیابی عملکرد و تعاریف آن 21

    2-1-2.مدیریت ازریابی عملکرد 22

    2-1-3.ضرورت و اهمّیت ارزیابی عملکرد 25

    2-1-4.تاریخچه ارزیابی 27

    2-1-5.مدیریت عملکرد 28

    2-1-6.دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد 30

    2-1-7.اهداف ارزیابی عملکرد 31

    2-1-8.مزایای ارزیابی عملکرد 32

    2-1-9.فرآیند ارزیابی عملکرد 34

    2-1-10.ارزیابی کنندگان 37

    2-1-11.روشهای ارزیابی عملکرد کارکنان 40

    2-1-12.روشهای ارزیابی عملکرد سازمان 44

    2-1-13.ارزیابی 360 درجه 58

    2-1-14.مدیریت عملکرد با تأکید بر ارزیابی منابع انسانی 62

    2-2-1.مفهوم بهسازی 63

    2-2-2.آموزش ضمن خدمت 64

    2-2-3.آموزش وبهسازی نیروی انسانی 65

    2-2-4-مدلهای ارزیابی عملکرد 66

    شکل2-2-2.مدل کاپلان و نورتون 66

    شکل2-2-3.مدل آرمستردانگ 67

    2-3.پیشینه تحقیق 68

    2-4.آشنایی با قلمرو تحقیق 71

    منابع

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

پاورپوینت بررسی محیط های پاسخده (تناسبات بصری)

مرکز دانلود فایل نگارا | پاورپوینت بررسی محیط های پاسخده (تناسبات بصری)

RSS feed.

  • مرکز دانلود فایل نگارا | پاورپوینت بررسی محیط های پاسخده (تناسبات بصری)

    دید کلی :

    پاورپوینت بررسی محیط های پاسخده (تناسبات بصری) در 25 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت ppt

    توضیحات کامل :

    پاورپوینت بررسی محیط های پاسخده (تناسبات بصری) در 25 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت ppt

    فهرست مطالب

    عوامل تقویت کننده پاسخ دهندگی محیطی از طریق تناسبات بصری
    خوانایی در فرم
    خوانایی در کارکرد
    گوناگونی
    انعطاف پذیری در مقیاس بزرگ
    انعطاف پذیری در مقیاس کوچک
    نقش جزئیات ظاهری
    چگونه این اهداف می توانند دست یافته شوند؟
    چگونه مردم اماکن را تفسیر می کنند؟
    ما به کدام شاخص ها نیاز مندیم؟
    طراحی جزئیات ظاهر: یک مشخصه
    گوناگونی
    خوانایی
    انعطاف پذیری در مقیاس کوچک
    انعطاف پذیری در مقیاس بزرگ
    شاخصهای بصری
    اجزای موثر در شاخصهای زمینه ای
    اجزای موثر در شاخصهای زمینه ای
    اجزای شاخصهای زمینه ای
    شیوه های استفاده از شاخصهای زمینه ای
    چگونگی طراحی بین دو ساختمان با استفاده از تناسبات بصری

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید